Geen onderdeel van een categorie

Helikopterzagen naast hoogspanningsleidingen

Helikopterzagen naast hoogspanningsleidingen

 

Helikopterzagen naast  hoogspanningsleidingen

Finland heeft net als andere landen een hoogspanningsnet met masten en kabels. Voor een groot deel gaan deze kabels dwars door de bossen heen. Dit betekent dat er regelmatig moet worden gekeken of de kabels nog geen last hebben van groeiende bomen. Veel wordt gedaan vanaf de grond, maar een belangrijk deel wordt onderhouden door een ‘zaaghelikopter’.

In de zomer van 2021 vloog een helikopter met een indrukwekkend ogende zagerij in de bossen in de omgeving van het Saimaameer. Dit was een maatregel om de distributiezekerheid van het elektriciteitsnet te vergroten, d.w.z. de zagen sneden takken af ​​die reikten tot aan de hoogspanningsmasten en kabels.

De zijkanten van de trajecten waar de hoogspanningsmasten staan worden jaarlijks per helikopter ‘schoongemaakt’ tot een afstand van 500 km. Boswachters daarentegen inspecteren jaarlijks meer dan 1.000 km aan trajecten bij de masten en schonen deze indien nodig.

heleikopterzagen kaart
Dit keer werden onder andere in Anttola, Savonlinna en Kangasniemi trajecten gevonden waarvoor een helikopterzaag nodig was. Na het zagen groeien de takken van naaldbomen niet meer, maar loofbomen kunnen voor problemen zorgen door over de electriciteitskabels te buigen of nieuwe takken te laten groeien.

Het opruimen per helikopter is een uitdagende taak.

Piloot van het helikoptercentrum Marko Patovisti maakt al tientallen jaren de belangrijkste trajecten schoon en is een van de meest ervaren helikopterpiloten van Finland. Hij heeft meer dan 10.000 uur ervaring aan de stuurknuppel van een helikopter.

“Ik was niet bang om zonder ervaring deze baan te beginnen. Ik had al hijservaring met een helikopter en dat hielp om met het zagen aan de slag te gaan. Helikopterzagen is een van de meest uitdagende taken die je met een helikopter doet” merkt Marko op.

Het zaagapparaat waarmee wordt gezaagd, is zelf ontworpen en gebouwd. Acht messen van bijna een halve meter zijn gemonteerd op de framebalk en die is bevestigd aan het motorhuis, dat met een enorme snelheid ronddraait. De zaag is bevestigd aan het einde van de giek, die heen en weer zwaait als de helikopter vliegt. Er is altijd een andere helikopterprofessional bij betrokken, die zorgt voor het tanken, het onderhoud van de helikopter en de zagen.

De veiligheid van helikopterzagen wordt op vele manieren gewaarborgd.

Helikopterzagen doe je altijd veilig en zonder risico’s. Als het weer niet meezit, blijft de helikopter aan de grond. Het werk wordt zorgvuldig en met voldoende tijd gedaan. Onnodige haast kan leiden tot onnodige stroomuitval of ongelukken.

“Zagen gebeurt met de nodige zorg en geduld. Je zou sneller kunnen werken, maar naarmate de snelheid toeneemt, zullen er meer losse takken rondvliegen. Als ze de electriciteitskabels raken, kunnen ze de elektriciteitsvoorziening onderbreken” zegt Marko.

Af en toe vallen takken die zijn weggezaagd nog steeds op de kabels, waardoor de elektriciteit wordt onderbroken. Deze worden verwijderd door het onderhoudsbedrijf van het elektriciteitsnet in de regio. Deze heeft de middelen om de takken van de hoogspanningsleidingen te halen.

bron: Järvi-Suomen Energia